Publicat: November 19, 2010
Modalitati de stabilire a onorariilor pentru servicii de audit financiar
Una dintre cele mai importante intrebari pe care orice potential beneficiar al unor servicii de audit si-o pune este: “cat ar trebui sa platesc pentru serviciile de audit de care am nevoie?”
Desigur, aceeasi intrebare si-o pune si auditorul, la randul sau: “cat ar trebui sa-i propun clientului meu pentru serviciile de audit solicitate?”
Similar oricarui serviciu de consultanta, fie ca implica sau nu o asigurare, serviciile de audit, oricare ar fi natura lor specifica, nu pot avea un tarif prestabilit. Fiecare angajament, fiecare proiect si, in final, fiecare client are specificul sau si, astfel, propunerile de onorarii nu se pot stabili decat in functie de fiecare proiect in parte.
Cu toate acestea, noi consideram ca atat auditorii, cat si clientii, trebuie sa aiba un sistem de referinta in propunerea, respectiv evaluarea unor astfel de servicii.
Fara a avea pretentia ca reprezinta o prezentare exhaustiva, ci doar una bazata pe o experienta indelungata, vom incerca sa prezentam mai jos o serie de criterii care, in opinia noastra, pot conduce catre o mai buna intelegere si evaluare a serviciilor de audit financiar sau similare, aferente unui astfel de angajament:
♦ evaluarea riscului angajamentului (specific, inerent, contextual, etc.);
♦ evaluarea riscului tipului de angajament solicitat (revizuire limitata, proceduri agreate, asigurare, etc.);
♦ evaluarea cerintelor specifice angajamentului (ce rezultate sunt solicitate, tipul de raport, beneficiarii raportului, etc.);
♦ evaluarea gradului de complexitate al angajamentului (valoarea supusa procedurilor de audit specifice, numarul de documente implicat, numarul de parteneri, numarul de locatii, sistemul de furnizare a informatiilor disponibil, etc.);
♦ evaluarea timpului estimat alocat finalizarii angajamentului;
♦ identificarea resurselor necesare derularii angajamentului (umane, materiale, specifice, etc.);
♦ alte constrangeri sau limitari ale scopului urmarit (termen-limita de finalizare foarte stranse, lipsa de experienta a beneficiarului, disfunctionalitati ale sistemului, etc.);
♦ evaluarea costurilor directe implicate pentru derularea proiectului (onorariile auditorilor implicati direct in proiect, onorariile expertilor externi, cheltuieli de deplasare, cazare si masa, etc.).
In functie de rezultatul evaluarii criteriilor de mai sus, auditorul poate cuantifica, in cadrul unei matrici, cat mai detaliat, costurile aferente realizarii unui astfel de angajament, rezultand un buget estimat pe baza informatiilor preliminare avute la dispozitie. In functie de natura angajamentului, acest buget poate fi prezentat clientului intr-o forma care sa poata fi ulterior sustinuta si fundatamentata, rezultand intr-o intelegere comuna a modului in care a fost estimat onorariul propus, in baza ipotezelor de lucru si a rezultatelor asteptate.
Astfel se creaza intre auditor si clientul sau, inca de la inceput, o relatie bazata pe profesionalism, sinceritate si argumente obiective, care este baza unei relatii corecte si etice pe parcursul derularii angajamentului.